Boekredactie
Begeleiding en redactie van je managementboek

Stap 3: Je managementboek uitgeven

Welke uitgever past bij je boek? Wat zijn de onderwerpen waarover hij publiceert, wat is het karakter van de boeken uit zijn fonds? Veel boeken hebben een digitaal inkijkexemplaar op Managementboek.nl, hiermee krijg je snel een indruk van het karakter van boeken.

Als je bijvoorbeeld drie mogelijke uitgevers hebt gevonden, bel je eerst om over je manuscript te vertellen en te vragen of de uitgever interesse heeft. Stuur je boekplan (Word-document) naar de uitgever.

Boek uitgeven via een traditionele uitgeverij

Je hebt een uitgewerkt idee voor een boek, een eerste hoofdstuk of misschien al een manuscript. Welke uitgever kent je doelgroep goed en is bereid te investeren in je boek?

Voordelen van je boek laten uitgeven via een traditionele uitgeverij. Een uitgever:

  • kent de markt, de doelgroep en houdt die in gedachte bij het bepalen van de invalshoek van je boek. Hoe eerder je naar een uitgeverij stapt, hoe beter dus, want dan kan je schrijven met een afgesproken invalshoek in gedachten
  • heeft een heel team van redacteurs, drukkers, marketeers en pr-medewerkers. Deze professionals doen allemaal hun best om zoveel mogelijk uit je boek zo goed mogelijk te maken en te verkopen
  • heeft toegang tot belangrijke verkoopkanalen. Ze legt je boek bij het Centraal Boekhuis zodat elke Nederlandse boekhandel het kan bestellen. Afhankelijk van de doelgroep en het onderwerp komt het te liggen in boekhandels als Bruna en Libris. Ook zorgt de uitgeverij dat je boek verkocht wordt via online boekhandels zoals Managementboek.nl

Wat zijn de nadelen om je boek uit te geven bij een traditionele uitgeverij?

  • Uitgevers zijn kritisch in wat ze uitgeven. Past je boek in hun fonds? Is het origineel? Is de markt groot genoeg? Hoe is het geschreven?
  • Omdat een uitgever investeert, heeft hij een belangrijke stem in de inhoud, opmaak en (onder)titel van het boek.
  • Je kunt uw boek niet zo makkelijk weggeven; je moet dan eerst de boeken kopen van de uitgeverij.
  • Royalty’s zijn gewoonlijk niet erg hoog. De inkomsten van een boek zijn prettige extra’s, maar rijk word je er niet van. Inkomsten uit een boek komen vooral door lezingen, advies- en trainingsopdrachten. Een boek draagt zeker bij aan je naamsbekendheid in het vak.

Hoe kies je een geschikte uitgever? Managementboek zette enkele belangrijke uitgevers op een rij.

Zelf je boek uitgeven?

Je wilt graag zelf je boek uitgeven. Je hebt immers een fantastisch netwerk en commercieel inzicht om je boek te verkopen. Je hebt wat rondgevraagd en er lijkt behoefte te zijn aan je boek. Met zelf uitgeven heb je de vrijheid om de opmaak en uitvoering van je boek te kiezen en verdien je meer per boek – zeker als je boeken verkoopt bij trainingen en lezingen. Maar alles volledig zelf doen vraagt veel uitzoeken, vergelijken en overleggen. Bovendien levert het niet altijd het beste resultaat op, terwijl je wel zo’n 500 tot 1000 boeken wilt verkopen om je investering eruit te halen.

Om een goed en mooi boek te krijgen raad ik je daarom aan om professionals in te schakelen zodat je niet alles zelf hoeft te doen en je gebruikmaakt voor hun expertise en netwerk. Er zijn uitgevers die je vanaf je boekidee uitstekend begeleiden bij het uitgeven van je eigen boek, zoals Donald Suidman van BigBusinessPublishers en Stella de Jager van S2 uitgevers. Met hen werk ik dan ook samen zodat jij een boek krijgt dat past bij jouw bedrijf en waar jij zometeen enorm trots op bent.

In een gesprek hoor ik graag hoe je je boek wilt uitgeven en wijs ik je de weg naar uitgevers die bij jouw boek passen.

Stap 4: Je boek schrijven

Neem contact op om je boekidee waar te maken

Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes